Cafeïne = dop(amin)e met zijn ups & downs

Cafeïne dopamine met zijn voordelen en nadelen

Cafeïne = dop(amin)e met zijn ups & downs

We zijn het er allemaal mee eens: met koffie halen we het einde van de dag. Maar hoe gezond is koffie? Wat doet het met jouw lichaam? Kom alle voor- en nadelen nu te weten!

Koffie Speedy Gonzales

Gedurende een uur ben je, net als Speedy, high on energy!

Cafeïne komt als de bliksem in je bloed terecht. De helft zit al na 3 tot 4 minuten in je bloed. Pas na een uurtje neemt de hoeveelheid cafeïne geleidelijk weer af. Of niet? Bij sommige koffiedrinkers blijft cafeïne een dag lang in het lichaam!

Wanneer koffie zo lang in het lichaam blijft, wil je uiteraard weten wat het met je doet. Komt cafeïne via het bloed in je hersenen terecht, stimuleert het je stresshormonen. De stofjes adrenaline, cortisol en dopamine worden aan het werk gezet. 

Deze stoffen maken je alerter. De cafeïne zet je slaapmodus uit, maakt je geconcentreerder en doet je beter presteren. De keerzijde van de medaille? Daar komen we later op terug! 

Maak in elk geval gebruik van je extra energie en ga zelfs sporten. 

Koffieatleten

Een kop koffie voor de training ligt niet zwaar op de maag. De cafeïne doet het aantal vetzuren in de bloedbaan toenemen. Voorbereidend werk voor je spieren. Je spieren kunnen sneller vetten opnemen en deze omschakelen naar brandstof voor je inspanningen. 

Cafeïne helpt langer inspannen en is daarom een stimulans bij duursporten

De geactiveerde stresshormonen zorgen er ook voor dat je stofwisseling versnelt. In combinatie met sport verbrand je sneller vet.

Een potje erfelijkheid

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je kilo’s verliest. Sowieso is het effect dat cafeïne op je heeft afhankelijk van jezelf en je genen. Drink je veel koffie? Dan zal je minder gevoelig zijn voor de werking van cafeïne

In je lichaam zitten ook cellen die je in staat stellen cafeïne te verwerken. De mate waarin ze cafeïne kunnen verwerken, is genetisch bepaald. Je familie is dus toerekeningsvatbaar voor jouw koffiedrinkgedrag. 

De pot op

Je koffiedrinkgedrag is ook de aanzet van je toiletprestaties. Zit je vaker op de plee? Er is niets mis met je. Koffie heeft nu eenmaal dat effect op jou en meer bepaald op jouw nieren en darmen. 

Cafeïne zet de ‘filters’ in je nieren onder druk en maakt je darmen actiever. Koffie doet je dus sneller naar het toilet gaan, maar werkt niet vocht afdrijvend. 

De keerzijde van koffie

Koffie zet niet alleen je darmen onder druk, ook je bloeddruk. De vrijgekomen stresshormonen vernauwen je bloedvaten en doen de druk opvoeren terwijl je hartslag daalt. Het ritme van je hart wordt onderdrukt met hartritmestoornissen tot gevolg.

Uiteraard komt hier een ‘maar’ bij kijken. 

De gevolgen zijn afhankelijk van persoon tot persoon en vooral van je koffieconsumptie. Toch is even stil staan bij de keerzijde van cafeïne geen tijdverdrijf. Een stevige consumptie van koffie kan leiden tot trillingen, slapeloosheid, spanningen en zelfs angstige gevoelens. Te veel koffie maakt nerveus en is al helemaal niet aan te raden voor jonge kinderen. 

Help, mijn kind is een koffiedrinker

Is jouw kind een koffiedrinker? Vrees niet! Hier is niets verkeerds aan. Zeker niet in de blokperiode. Een portie cafeïne is bevorderlijk voor de leermogelijkheden en het geheugen

Kinderen mogen koffie drinken, maar best in mindere mate. Laat het ze het bij voorkeur bij drie tassen koffie houden

Kinderen zijn gevoelig voor cafeïne. Ze vormen een risicogroep omdat te veel koffie de ontwikkeling in het zenuwstelsel kan aantasten. 

Cafeïne heeft eigenlijk al een invloed op je kind nog voor het goed en wel geboren is. De kans op een miskraam of een laag geboortegewicht groeit bij toekomstige mama’s die een overdaad aan koffie drinken. 

Geef je als mama borstvoeding? De kans bestaat dat cafeïne via de moedermelk de baby onrustig maakt.

Koffie conclusie

Cafeïne is een psychoactieve stof die stimulerend werkt, maar ook met bijwerkingen kampt. 

Drink maximaal 6 koppen per dag. Meer is ook niet nodig. De halfwaardetijd van koffie bedraagt 5 uur! Drink je een bakkie koffie voor vertrek en nog eentje op het werk? Na vijf uur is er nog steeds het equivalent van één kop koffie in je lichaam! 

Koffie blijft dus even nazinderen. Dat is helemaal niet erg. Want wie wordt er niet gelukkig van een heerlijk dampende kop koffie? Als de koffie zelf niet gelukkig maakt, dan wel de aanwezige antioxidanten. Die beschermen je tegen vrije radicalen.

Cafeïne is dus een beschermende stof. Planten gebruiken cafeïne als insecticide. De cafeïne verlamt insecten die de plant proberen op te eten. Ze zetten cafeïne ook in als feromoon. Het lokt bijen bij elkaar en doet zo bestuiving toenemen. Uitstekend nieuws voor de natuur en koffieliefhebbers onder ons! 

Dus wil je investeren in jezelf of je bedrijf? Sponsor dan in koffie en bijgevolg je goede moed!

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De waardering van bonomi-koffie.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.9/10 gebaseerd op 12 reviews.